Sunday, May 22, 2011

Duit~ duit~ duit~

22/5/2011, Ahad- Masalah besar bila tak de duit... Astaghfirullahala'dzim... Seolah-seolah kebergantungan kepada duit tu terlalu kuat... Tapi itulah hakikat bila kita takde duit, banyak perkara tergendala... Hanya mampu berdoa kepada Allah...

     Aku tak tahu bagaimana aku nak mulakan tapi sekarang ini aku "merempat"... Nak minta tolong aku malu, sebab dulu orang yang selalu minta tolong dengan kita...

"Selat Melaka airnya tenang,
Banyak berlabuh perahu Bugis,
Jangan disangka hidupku senang,
Dalam keseorang aku menangis".

Itulah yang aku mampu katakan... Mungkin sebab silap aku yang boros... Tidak beringat bila senang... Awal sem aku habiskan banyak untuk membeli gitar dan amp...

amp.,  sound best, sekali ngan  6 effect

gitar indiana: mampu menyaingi kualiti fender
Semua sekali complete set termasuk hard case, semuanya hampir RM1500... Masa tu masih ada baki banyak lagi... Namun banyak benda yang kita tak duga, kereta rosak la pulak, dua tiga kali plak tu... Tu pun banyak keluar ongkos jugak... Sedihnya...

     Lagi satu, aku pun bila makan tak ada kompromi.... Nak makan sedap je... Sekarang merasalah... "Ya Allah, tatkala Engkau ingin curahkan aku dengan kasihMu, Kau duga aku dengan ujianMu... Sebagai peringatan bahawa aku telah jauh dariMu... Sesungguhnya lapangkanlah dadaku, tenangkan hatiku, permudahkanlah segala urusanku Ya Allah..." 

     Bila nak mintak dengan parents segan pulak... Sebelum ni tak pernah ada masalah, tapi sem ni memang aku GAGAL uruskan kewangan aku... Aku bukan nak buka aib aku, tapi harap kepada semua yang baca ni, jadikan sebagai iktibar... Pentingnya pengurusan kewangan bagi seorang pelajar yang di hidup di kota yang penuh pancaroba ni...

     Aku rasa aku terpaksa juga meminta dengan keluarga, sekurang-kurangnya lepaslah untuk aku balik kampung dan menanti elaun sem depan.... Aku perlukan strategi dalam pengurusan kewangan aku sem baru ni... Aku dah belajar dari kesilapan dan aku nak perbaiki.... Tak nak ulang kesilapan yang sama.... 

     Memang aku sangat terkesan sekarang ini... Hampir saja fokus untuk exam aku terganggu.... Harap sangat tak akan berulang lagi....

Sekadar Perkongsian dan Luahan
~Bila Ku Berlagu~

SS: Hanya mampu berharap

No comments: