Monday, December 13, 2010

Tamat sudah...

13/12/2010, Isnin- Hari ini tamatlah aku mengajar gamelan dengan murid-muridku di SMK Ahmad, sekolah lamaku.. Banyak yang aku pesan sebelum aku 'tutup' perguruan kali ini.. Sebab budak sekarang dah tak macam dulu, mudah sikit lupanya..

      Sepanjang tempoh tiga minggu aku melatih mereka, hanya 14 lagu yang sempat khatam.. Banyak perubahan berbanding minggu awal aku mula mengajar.. Dari main-main, ditegur, kemudian berubah.. Aku harap mereka kekal dengan perubahan yang positif tu.. Aku akui, aku garang tapi aku cuba sedaya upaya meminimumkan nya.. Tapi kadang-kadang ketegasan diperlukan, dan hasilnya, boleh aku banggakan...

http://www.youtube.com/watch?v=OZu3BRdG8K0

     Aku juga ingin meminta maaf sebab aku juga agak 'memaksa' dengan meletakkan benchmark yang tinggi untuk mereka capai dalam 3 minggu ni.. Dan mereka berjaya, semuanya bermula dengan azam yang tinggi. Mesti reader pun nak tau siapa diorang kan.. Jom kita berkenalan...



Anis, penyanyi gamelan yang aku latih.

Wan, antara yang paling cepat belajar.

Amar, walaupun nampak agak 'keras kepala', tapi dia pun cepat belajar.



Aku.. - Jarang aku senyum masa mengajar gamelan,

Kekurangan yang aku cuba perbaiki... Kalau aku berlawak pun selalunya muka ni jugak.. 





















































































































     Pemain keromong Amin, Gambang- Wan, Saron- Nisa Bee & Izyan, Pekin- Nurul & Farhan, Demung- Farid&Syera, Gendang- Amar, Gong- Kalis,  Penyanyi- Anis.
  

      Dalam aku tak sedar, dengan kumpulan ni, dah 4 batch aku ajar.. Kadang-kadang masih teringat budak dulu. Nama memang aku asyik lupa.. Sebab tu bagi nama sendiri je, Awang, Zaitun, Fatimah... Haha, nama-nama klasik.. Senang nak ingat kalau lupa..


"Limau purut tumbuh dilembah,
Mari disunting dengan bunganya.
Gong sujud gambang menyembah,
Kelenang bercahaya menjunjung dulinya"

     Sekali lagi aku nak mintak maaf kalau ade kurang sepanjang aku mengajar ni.. 


Sekadar perkongsian dan luahan,

~Bila Ku Berlagu~

3 comments:

nidapink90 said...

rajinnyer,..
tp garank nyer muke,..hehhe..

MusHitman said...

sepertinya aku kenal gambar-gambar ini HAHA

Seruling Senja said...

absolutely...