Saturday, December 18, 2010

Aku Gagahkan Jua...

Selama 4 minggu tu, aku berjaya melatih gamelan, caklempong pacik, dan membimbing persembahan nazam dan lagu puisi. Selain mengurus, melatih, dan mengelola persembahan, aku juga ditugaskan di bahagian Sistem Bunyi dan Siaraya, a.k.a. PA system sempena Hari Graduasi sekolah lamaku pada 16 Disember lalu.

     Sehinggalah tiba hari rehersal penuh pada pagi 16 Disember tu, first time aku tidak dapat mengawal marah dan tekanan kerja dalam mengendalikan sesuatu event, walaupun sebelum ini aku pernah terlibat dengan event yang lagi besar hatta peringkat kebangsaan. Bekerja dengan perfectionist  dan egoistic tak akan dapat memuaskan hatinya.

      Rasanya bagi orang belakang tabir, atau yang menjadi tulang belakang event besar, pasti tau tugas siaraya antara yang paling rumit. Dan memerlukan masa yang cukup agar mendapat hasil yang thumbs up. \Kebetulan aku terpaksa buat kerja 1000 dalam 1 at the same time (aku sudah biasa), jadi agak kalut kerana  aku perlu untuk menyiapkan siaraya dahulu, barulah aku boleh beralih kepada tugas lain. Aku juga terlibat dalam membuat persembahan.

     Orang yang aku maksudkan sebagai perfectionist dan egoistic tu adalah orang nombor 1 sekolah tu, yang baru beberapa bulan bertugas di situ. Ya, aku boleh katakan dia tidak faham budaya dan cara kerja sekolah tu dan dia tidak kenal aku.. Katanya cemerlang kanan, tapi takkan tak faham kerja dibalik tabir. Susahnya bekerja dengan orang lincah lagi handal.

     Kisahnya bermula semasa rehersal penuh pagi 16 Disember, belum sempat aku siapkan siaraya, beliau (layak ke guna beliau?) yang datang dah lewat, tiba2 nak tengok persembahan dalam keadaan seperti keadaan sebenar nanti, lengkap berpakaian. Takkan lah tengah berpeluh buat kerja, terus nak full dress? Dengan siaraya yang tak siap?? Orang nak menyanyi, muzik main live, kalau siaraya belum setel macamana nak berlatih? Selang masa masa setiap persembahan juga dia nakkan dalam 3 saat sahaja keluar masuk, termasuk props. Prop sketsa yang bukan satu benda saje, keluar masuk pelakon, semua dalam 3 saat?  Oh, Istana Budaya, 3 saat jugak ke? Susahnya bekerja dengan orang lincah lagi handal.

     Rehersal first, dia sudah mahu seperti persembahan sebenar, perfect segala... Tengah aku perform atas pentas, dia panggil aku (selaku pengelola persembahan dan siaraya), dia komen macam2, kenapa mic humming, kenapa lambat peserta lambat naik pentas, kenapa tak pakai full, macam2. Aku tinggikan suara, "PA system kita tak siap lagi, macamana mic nak bunyi sedap! Dan selesai saja setelah kami buat performance yang sehabis baik, dia bangun seraya menjerit: Rehersal kamu FAIL!!!" Aku pun terasa seperti tekanan darah naik, panas tengkuk dan telinga tangan sejuk hampir menggeletar. Aku bangun, nak je aku bertaki balik dengan dia. Aku rasa nak lembang gamelan.. Mujur Cikgu Saliza dan Cikgu Hamdan tenangkan aku. Aku sabar dan cuba kekalkan kompetensi kecerdasan emosi aku, aku terus keluar dewan untuk menenangkan jiwa. Tinggal PA System macam tu je baru tau. Sebab mengenang cikgu lama, aku balik semula. Susahnya bekerja dengan orang lincah lagi handal.

     Mujur masa event, VIP puas hati. Ok je, tak de la macam yang dia cakap tu! Ada ke patut, datang2 marah semua orang. Tak de bagi motivasi pun orang2 lain 3 hari berkampung kat dewan bekerja. Tak dan apa2, nak marah. Yang aku ni bahagian persembahan je, AJK bahagian lain pun semua kena, satu dewan kena. Banyak lagi, tapi aku luah yang aku ingat je, ingat banyak2 jadi tekanan plak.. Susahnya bekerja dengan orang lincah lagi handal.

     Kesimpulan, event besar macamni, kenalah faham orang lain bekerja, jangan terus nak kondem. Terutama orang belakang tabir, kalau takde orang2 yang dianggap 'budak' ni, boleh berjaya ke majlis? Nak harap dia yang cuma duduk di kerusi VIP buat semua ni? Boleh berjaya ke sorang2? Aku tak faham cara dia bekerja dan budaya kerja dia.. Sebab orang2 yang tak dianggap penting ni lah boleh berjaya majlis besar2.. Bermula dari tukang sapu sampailah ke atasan.. Cuba hormat perasaan orang lain yang sudah bekerja dibawah tekanan yang awak sendiri cetuskan.. TERIMA KASIH pun sudah memadai.. Kalau macam ni caranya, tawar hati dah nak tolong. Susahnya bekerja dengan orang lincah lagi handal.

Wajah-wajah mangsa keadaan
bahagian persembahan.

Caklempong Pacik

Team Lagu Puisi

Gamelan dan Perarakan

Orang Balik Tabir

Tulang Belakang yang Menjayakan! Terima Kasih, Tahniah, Good Job!

Mangsa dibalik tabir!

Team lagu puisi dan nazam. Vokalis sorang hilang, tawar hati dah...

Gamelan

3 Teraju Utama a.k.a. Mangsa Utama


 Patah sayap bertongkat paruh, kugagahkan jua.
     Sekadar perkongsian dan luahan. 
~Bila Ku Berlagu~
(kali ini dengan amarah)

3 comments:

MusHitman said...

HAHAHAH terbaiklah luahan hati...tapi secara majornya aku bersetuju dgn kau...aku pernah terlibat dgn event yg lg besar, yg melibatkan ISTANA tapi xda la sampai mcm ni...susah kalo ada pangkat cemerlang kanan ni..

Seruling Senja said...

nak tunggu mesyuarat post-mortem!!!

MusHitman said...

HAHAHA aku nak join...