Sunday, January 30, 2011

Kembara Pemikiran

30/1/2011, Ahad- Terpanggil untuk berkongsi... Banyak perkara...

     Aku bru lepas jumpa dengan kawanku, MusHitman yang juga selalu berbincang dengan aku.. Kali ini tentang Akta 174, relevankah lagi masa kini? Mungkin ya, tapi pada aku perlukan pindaan.. Kerana aku sebahagian daripada sistem, dan merasa tersepit kerananya.. Terutama isu kewangan, pelajar/persatuan tidak boleh menguruskan kewangan sendiri.. Bagaimana ingin berprogram jika tidak boleh ada kewangan? Ingin mendidik bakal guru tetapi terlalu mengawal.. Ini antara contoh paling nyata..

     Antara klausa tentang perkara ini ialah:

"Prohibition on collection of money by a student or by an organization, body or group of students

 11. (1) No student of an Institution, or any organization, body or group of students of an Institution, shall, in or outside the campus, or in or outside Malaysia, collect or attempt to collect, or promote or attempt to promote any collection of, or make any appeal orally or in writing or  otherwise, or attempt to make any such appeal for, any money or other property from any person, not being money or property due or about to fall due under or by virtue of any   written law, contract or other legal obligation."

(Dipetik daripada Perkara IV, Akta 174)

     Kebanyakan perkara dalam Akta ini dilihat ada kelemahan yang menyekat kebesasan pelajar/mahasiswa, mewujudkan guru pelatih yang kurang berdikari (kerana dihalang bebuat demikian), dan perkembangan2 lain untuk membentuk guru unggul.. Mungkin terpaksa meminda beberapa perlembagaan perwakilan pelajar agar beberapa matlamat dapat dicapai kerana Akta ini menyekat banyak perkara..

     Mungkinkah Akta 174 perlu dikaji dan dipinda, seperti AUKU? Kami tidak mampu bersuara kerana tiada platform dan tiada hak untuk bersuara tentang akta ini.. Mungkin IPG induk dibawah pimpinan senat patut memikirkan alternatif lain atau perlu ada akta lain menggantikan 174? Atau mohon agar diadakan beberapa semakan atau pindaan, sejajar dengan matlamat membentuk pemikiran guru pelatih/mahasiswa yang lebih kehadapan dan terbuka (tetapi masih dalam acuan negara bangsa)?

     Selain itu, mampukah IPG meningkatkan sistem penyaluran elaun yang lebih berkesan? Mungkin ada 'standard operation procedure' yang mantap? Kadang2 kedengaran waran sudah masuk tapi elaun masih tergantung.. IPG sudah bernaung dibawah satu payung tetapi kenapa masih ada ketidaksamaan? IPG induk (IPG-KPM) sepatutnya memperkasakan sistem ini, begitu juga sistem penyampaian maklumat yang lebih berkesan.. Sepatutnya penjenamaan IPG dari maktab atau Institut Perguruan menjadikan IPG lebih gah, seperti kolej universiti atau institusi lain yang mengalami transformasi penjenamaan semula..

     Aku akui, penulisan ini belum cukup matang kerana aku kurang melakukan kajian tetapi apa yang aku sampaikan disini adalah realiti yang berlaku..


 Sekadar Perkongsian dan Luahan,
~Bila Ku Berlagu~



No comments: