Thursday, January 20, 2011

Cerita minggu ini~

20/1/11, Khamis- Hari ni cuti Thaipusam, jadi tak de kelas.. Sepanjang minggu ni banyak juga benda yang perlu dibuat.. Siri-siri mesyuarat perwakilan pelajar juga perlu diselesaikan sebelum pembubaran Februari ni..

     Aku juga terlibat dengan latihan band, windband utk KOT, gamelan dan beberapa kerja-kerja lain.. Tak tahu nak buat apa, cadangnya nak keluar hari ni.. Lama tak jalan2, tapi elaun tak masuk lagi.. huhu... Harap2 cepala masuk, banyak benda nak buat, duit buku, guitar, class fund..



     Kali ni aku nak kongsi suatu cerita, ada sahabat aku bertanya tentang gamelan meningkah.. Hurm, apakah itu.. Aku juga tak tahu, rujuk2 dengan kawan aktivitis yang lain pun tak tahu.. Sebab bukan dari aliran gamelan melayu tradisional (merujuk kepada istana Pekan an Terengganu). Aku sangat teruja untuk tahu apakah gamelan meningkah tu, kerana meningkah yang dimaksudkan bukan cincang saron mahupun bunga gambang atau keromong tetapi setiap alat ada part dan melodi sendiri.. Siapakah orang yang memperkenalkan gamelan meningkah tu? Wondering...

  "gema gangsa
meningkah suasana
seniman tua
hampir dilupa
meneliti lagu
pantulan hati tanpa notasi"

~ini lah seni yang aku perjuang dan pertahankan~



     
     Bayangkan kalau ia adalah suatu 'ajaran sesat' (dengan izin) berkenaan permainan gamelan, bayangkan berapa ramai yang terkesan kerana orang itu telah menyebarkan di banyak tempat...

     Takpelah, buat masa ni think positive, mungkin teknik gamelan yang aku tak pernah tau dalam gamelan Pahang/Terengganu, aku tinggalkan dulu cerita tu. Hurm, lusa ada perhimpunan Pengakap Kelana Pekan, tapi sayang tak boleh balik... Mungkin lain kali jika berkelapangan aku akan sertai.. Dah lama aku tak sertai aktiviti luar- camping, hiking, kayak, macam2 la.. huhu, sesekali rasa nak ikut jugak.. Kem TANGO pun aku dah lama tak pergi..

   

     Minggu ni jugak aku ada masalah, tak boleh tidur.. Aku pun tak tahu kenapa.. Tapi alhamdulillah malam tadi aku boleh tidur, tu pun pukul 3am.. Minggu ni dan seterusnya tengah giat berlatih band, dan mulai minggu depan windband bermula untuk KOT.. 

     Aku juga nak kongsi pasal belajar falsafah.. Memang memeningkan kepala dengan banyak aliran mazhab dan prinsip2... 2 subjek falsafah- pendidikan dan muzik.. 2-2 pening.. haha.. Aku cuba sedaya upaya untuk subjek ni.. Kemahiran instrumental pun agak mencabar, scaling piano 2 tangan, 2 octave... Kena banyak praktis.. Aku sebelum ni main instrument lain... Jadi agak mencabar la bagi aku.. Teori alhamdulillah dah banyak aku cover..

     Tiba-tiba aku teringat result aku.. Sem lepas drop skit.. Huhu.. tapi masih 3 pointer... Sem ni kena usaha lebih skit!! I can do it!!! haha...

     Mingu ni jugak ade kawan kena operate apendiks.. Tapi dah keluar hospital dan semakin sihat.. Tak sempat melawat masa kat hospital, dah balik kolej baru ziarah~  


Sekadar Perkongsian dan Luahan

~Bila Ku Berlagu~



No comments: