Saturday, March 5, 2011

Menggali ilmu

5/3/2011, Sabtu- Latihan gamelan di Taman Budaya KL da bermula.. Dan semalam adalah perjumpaan yang pertama.. Aku sangat bersyukur dapat belajar dengan 'somebody' sebab aku adalah 'nobody'... Amat banyak yang aku perlu gali dan cari, ilmu berkenaan gamelan...

     Pendekatan yang digunakan sangat aku suka, mendalami lagu satu persatu dari kulit sampai ke isi... Khatam satu lagu baru beralih ke lagu lain.. Dan guru ini sangat tenang, sabar dan lemah lembut mengajar- no need to rush, perhalusi segala sudut dan falsafahnya~ Itulah Abang Hamzah...

     Terima kasih juga aku nak ucapkan kepada Along.. Impian yang lama terpendam jadi kenyataan.. Sudah lama nak berguru gamelan secara 'betul-betul'... Semasa di Tunas Gamelan di Pekan, aku tak sempat belajar betul-betul berkenaan gamelan kerana gurutunjuk yang yang sering bertukar dan aku jarang diberikan peluang..

     Aku harap lepas ni dapat menghayati gamelan lebih lagi dan mampu mendalaminya juga falsafah setiap lagu... Dan dapat pula aku gunakan untuk kebaikan... Walaupun perjalanan insan seni itu sering menjadi seperti wira yang tak didendang... Ikut resmi padi makin berisi makin tunduk...


Sekadar Perkongsian dan Luahan

~Bila Ku Berlagu~



    

1 comment:

Cik Pulau said...

pernah tengok je org maen gamelan.. tak pernah pun maen.. lalala~ ^^,