Ciri-Ciri Muzik Abad ke-20
1. Warna ton
(a) Bunyi-bunyi yang bising dan alat perkusi sering digunakan
(b) Teknik permainan alat yang luar biasa dipraktiskan seperti glissando.
(c) Instrumen digunakan untuk menghasilkan irama dan warna ton yang unik.
2. Melodi
(a) Skel tidak dipengaruhi oleh kord-kord tradisi Major dan Minor. (berdasarkan variasi skel secara meluas, atau ia mungkin menggunakan kesemua 12 ton kromatik secara bebas)
(b) Melodinya pendek.
(c) Pic di dalam melodi zaman ini mempunyai jeda yang besar dan melompat-lompat (wide leaping of notes)
(d) Penggunaan skel kromatik dan berjeda disonan.
(e) Penggunaan glissando dari satu pic ke satu pic.
3. Irama
(a) Penukaran meter yang kerap.
(b) Penggunaan sinkopasi dan tekanan pada bit yang lemah.
(c) Penggunaan poliritma (meter berlainan digunakan pada masa yang sama)
(d) Penggunaan ostinato di mana motif atau frasa yang diulangi pada pic yang sama sepanjang satu bahagian. boleh Ostinato boleh diadakan pada melodi ataupun iringannya.
4. Harmoni
(a) Penggunaan kord disonan, polikord, kod keempat dan kord kluster.
(b) Tiada penggunaan nada yang khusus.(atonal)
STAIL PENCIPTAAN MUZIK ABAD KE-20
(A) IMPRESIONISME
- dipengaruhi oleh penyajak Perancis seperti Rimbaud, dan pelukis MOnet dan Renoir dan pemuzik menghasilkan stail di mana dapat mencakupi pandangan terhadap sesuatu objek.
- Pencipta yang terkenal dengan stail ini ialah Claude Debussy (1862-1918)
- irama yang fleksibel, warna ton yang unik, harmoni yang bebas seperti angin yang menderu atau air yang mengalir.
(B) NEOKLASISISME
- dalam percubaan untuk mengembalikan muzik yang seimbang dan simeteri dari Zaman Klasikal, pemuzik seperti Igor Stravinsky (1882-1971) menghasilkan muzik yang dikenali sebagai neoklasisisme.
- elemen harmoni, irama dan warna ton moden.
- muziknya lembut dan mempunyai ekspresi yang nyata.
(C) NASIONALISME
- pada abad ke-20, stail muzik mula menjadi bahasa antarabangsa dan pada masa ini semangat nasionalisme bersemarak di kalangan pemuzik seperti Bela Bartok (1881-1945) dari Hungary bersama Kodaly menjelajahi ke seluruh negara Hungary untuk mengumpul lagu dan muzik rakyat dan menggunakannya di dalam ciptaan muzik mereka.
(D) EKSPERIMENTALISME
- kebanyakan muzik di abad ke-20 dieksperimenkan
- pemuzik menghasilkan muzik secara kreatif dan inovatif.
- stail muzik dikenali sebagai muzik aleatorik atau muzik "chance", serialis ( berdasarkan sistem 12 ton) dan minimalis (ostinato melodi, konsonan dan harmoni yang statik dan perkembangan pergerakan idea muzik yang beransur lambat)
(E) NEOROMANTISISME
- dalam muzik yang penuh dengan bunyi disonan dan abstrak, ada juga pencipta ynag kembali kepada penciptaan yang lebih subjektif dan berpusat kepada sesuatu ton yang menunjukkan stail neoromantisme.
- menggunakan bunyi yang kontemporari.
KOMPOSER ABAD KE-20
1. Claude Debussy
2. Arnold Schoenberg
3. Bela Bartok
4. Igor Stravinsky
5. Alban Berg
6. Krzysztof Penderecki
1. Warna ton
(a) Bunyi-bunyi yang bising dan alat perkusi sering digunakan
(b) Teknik permainan alat yang luar biasa dipraktiskan seperti glissando.
(c) Instrumen digunakan untuk menghasilkan irama dan warna ton yang unik.
2. Melodi
(a) Skel tidak dipengaruhi oleh kord-kord tradisi Major dan Minor. (berdasarkan variasi skel secara meluas, atau ia mungkin menggunakan kesemua 12 ton kromatik secara bebas)
(b) Melodinya pendek.
(c) Pic di dalam melodi zaman ini mempunyai jeda yang besar dan melompat-lompat (wide leaping of notes)
(d) Penggunaan skel kromatik dan berjeda disonan.
(e) Penggunaan glissando dari satu pic ke satu pic.
3. Irama
(a) Penukaran meter yang kerap.
(b) Penggunaan sinkopasi dan tekanan pada bit yang lemah.
(c) Penggunaan poliritma (meter berlainan digunakan pada masa yang sama)
(d) Penggunaan ostinato di mana motif atau frasa yang diulangi pada pic yang sama sepanjang satu bahagian. boleh Ostinato boleh diadakan pada melodi ataupun iringannya.
4. Harmoni
(a) Penggunaan kord disonan, polikord, kod keempat dan kord kluster.
(b) Tiada penggunaan nada yang khusus.(atonal)
STAIL PENCIPTAAN MUZIK ABAD KE-20
(A) IMPRESIONISME
- dipengaruhi oleh penyajak Perancis seperti Rimbaud, dan pelukis MOnet dan Renoir dan pemuzik menghasilkan stail di mana dapat mencakupi pandangan terhadap sesuatu objek.
- Pencipta yang terkenal dengan stail ini ialah Claude Debussy (1862-1918)
- irama yang fleksibel, warna ton yang unik, harmoni yang bebas seperti angin yang menderu atau air yang mengalir.
(B) NEOKLASISISME
- dalam percubaan untuk mengembalikan muzik yang seimbang dan simeteri dari Zaman Klasikal, pemuzik seperti Igor Stravinsky (1882-1971) menghasilkan muzik yang dikenali sebagai neoklasisisme.
- elemen harmoni, irama dan warna ton moden.
- muziknya lembut dan mempunyai ekspresi yang nyata.
(C) NASIONALISME
- pada abad ke-20, stail muzik mula menjadi bahasa antarabangsa dan pada masa ini semangat nasionalisme bersemarak di kalangan pemuzik seperti Bela Bartok (1881-1945) dari Hungary bersama Kodaly menjelajahi ke seluruh negara Hungary untuk mengumpul lagu dan muzik rakyat dan menggunakannya di dalam ciptaan muzik mereka.
(D) EKSPERIMENTALISME
- kebanyakan muzik di abad ke-20 dieksperimenkan
- pemuzik menghasilkan muzik secara kreatif dan inovatif.
- stail muzik dikenali sebagai muzik aleatorik atau muzik "chance", serialis ( berdasarkan sistem 12 ton) dan minimalis (ostinato melodi, konsonan dan harmoni yang statik dan perkembangan pergerakan idea muzik yang beransur lambat)
(E) NEOROMANTISISME
- dalam muzik yang penuh dengan bunyi disonan dan abstrak, ada juga pencipta ynag kembali kepada penciptaan yang lebih subjektif dan berpusat kepada sesuatu ton yang menunjukkan stail neoromantisme.
- menggunakan bunyi yang kontemporari.
KOMPOSER ABAD KE-20
1. Claude Debussy
2. Arnold Schoenberg
3. Bela Bartok
4. Igor Stravinsky
5. Alban Berg
6. Krzysztof Penderecki
No comments:
Post a Comment